INEOS neemt BP AROMATICS & ACETYLS wereldwijd over

• INEOS heeft het voornemen aangekondigd om BP's wereldwijde Aromatics en Acetyls business over te nemen voor een bedrag van 5 miljard USD. Het is de op een na grootste overname in de geschiedenis van INEOS.
  • Het bedrijf bestaat uit 15 vestigingen wereldwijd (5 in Noord- en Zuid-Amerika, 2 in Europa en 8 in Azië) en 10 joint ventures.
  • Aromatics levert de bouwstenen voor de wereldwijde polyesterindustrie, die een sleutelrol speelt voor de productie van vezels, films en verpakkingen.   Acetyls ondersteunt een breed gamma van downstream sectoren in voedselaroma's en -bewaring, farmaceutica, verf, kleefstoffen en verpakkingen.
  • INEOS zal activa van wereldklasse en een ervaren team van medewerkers verwerven.
  • De deal sluit goed aan bij de bestaande INEOS activa, waarbij de Hull site in het Verenigd Koninkrijk wordt gereïntegreerd en de bestaande INEOS site in Geel wordt uitgebreid.
  • Sir Jim Ratcliffe, oprichter en voorzitter van INEOS, verklaarde: "We zijn verheugd om deze topklasse bedrijven van BP over te nemen, waardoor we de positie van INEOS in de wereldwijde petrochemie versterken en we veel potentieel creëren voor de uitbreiding van en integratie met onze bestaande activiteiten".

INEOS, een van 's werelds grootste productiebedrijven, heeft vandaag aangekondigd dat het de intentie heeft om de wereldwijde Aromatica- en Acetyls-bedrijven van BP over te nemen voor een bedrag van 5 miljard USD.  4 miljard USD zal worden betaald bij het sluiten van de overeenkomst, terwijl de resterende 1 miljard USD uiterlijk in juni 2021 zal worden betaald.

INEOS behoort nu reeds tot de top van petrochemische bedrijven en deze overname zal zowel de portefeuille als het geografische bereik van het bedrijf uitbreiden.  De Aromatics business is een wereldwijde leider in PTA (Purified Terephthalic Acid of gezuiverd tereftaalzuur) en PX (Paraxyleen) technologie met 6 vestigingen en is een toeleverancier van de wereldwijde polyestermarkt die polyestervezel, film en PET-verpakking omvat.   De Acetyls business groepeert 9 vestigingen en produceert azijnzuur en een reeks derivaten met toepassingen in een breed gamma van sectoren, zoals voedingsmiddelen, farmaceutica, verf, kleefstoffen en verpakkingen.

Sir Jim Ratcliffe, oprichter en voorzitter van INEOS verklaarde:
​"Deze overname is een logische uitbreiding van onze bestaande petrochemische activiteiten met enerzijds een acetyls productielijn en anderzijds een wereldleider op het vlak van aromaten voor de wereldwijde polyesterindustrie."

Met de overname van Innovene, de verzelfstandigde Olefins & Derivates divisie van BP, eind 2005 werden reeds 3 Belgische filialen van BP overgeheveld naar INEOS. Het betreft de polyethyleen- en polypropyleen activiteiten in Lillo, de polypropyleeninstallaties in Geel en de oligomers site in Feluy. In 2005 betrof het nog een deel van de BP installaties in Geel, met deze transactie zou nu de resterende twee derde van de installaties en medewerkers van BP worden overgenomen.