INEOS Phenol: directie en vakbonden bereiken akkoord

Werkhervatting vanaf maandag

De directie van INEOS Phenol en de vakbonden hebben vanmiddag een akkoord bereikt. Daarmee komt het einde van de staking in zicht. Naar alle waarschijnlijkheid zal maandagochtend het werk worden hervat. Daarbij zal alles in het werk worden gesteld voor een zo snel mogelijke heropstart van de productie in het belang van onze klanten.

De vakbonden hebben ingestemd met het door de directie voorgesteld plan. Een van de belangrijkste voorstellen is gericht op de polyvalentie in de productie-afdeling, waarbij de kennis van de proces-operatoren wordt uitgebreid over de twee delen van de fabriek. De omschakeling naar polyvalentie zal op geheel vrijwillige basis gebeuren en met een financiële tegemoetkoming. Bovendien zal de directie voorzien in adequate opleiding om de werknemers die ingaan op dit aanbod maximaal te ondersteunen.

Voorts garandeert de directie dat zij ten allen tijde zal zorgen voor een gezond normaal overleg in de Ondernemingsraad, Syndicale Afvaardiging en CPBW. Er wordt ook een verbeteringsplan uitgewerkt om bepaalde zorgpunten via een intensieve interne communicatie aan te pakken.

Chris Vroman, HR Director INEOS Phenol, verklaarde:

“Na 6 weken onderhandelen zijn we verheugd dat de directie en de sociale partners  elkaar hebben gevonden in een gemeenschappelijk voorstel. De werkorganisatie rond polyvalentie die in het akkoord vervat zit, voorziet dat dit geheel op vrijwillige basis gebeurt en met de gepaste omkadering. We vertrouwen erop dat we op deze basis het werk kunnen hervatten vanaf maandag en zullen al het mogelijke doen om het vertrouwen wederzijds te herstellen.”

Vanuit Zwijndrecht, waar INEOS haar eerste activiteiten opstartte in 1998, bouwde INEOS haar positie in België uit met 9 productievestigingen en R&D centra in Antwerpen, Jemeppe en Neder-Over-Heembeek. Vandaag telt INEOS er 2500 medewerkers.