INEOS Phenol kondigt intentie tot reorganisatie aan van vestiging in Doel

Toekomstplan beoogt om concurrentiepositie te versterken

Doel, 29 juni 2023 – De directie van INEOS Phenol Belgium nv heeft vanochtend tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad toelichting gegeven bij de voorgenomen reorganisatie van haar activiteiten in de productievestiging in Doel. Er is een toekomstplan voorgesteld voor de site waarmee de directie een antwoord biedt op de moeilijke marktomstandigheden en de positie en concurrentiekracht van INEOS Phenol in Antwerpen versterkt. Naast een herschikking van de productie-organisatie en het verbeteren van de werkefficiëntie, voorziet het plan ook in inspanningen op het vlak van procestechnologie, energie en logistiek.

Een sleutelelement van het plan is de intentie om de arbeidskosten te verminderen met 30%, met een mogelijke impact op 56 arbeidsplaatsen. Zoals de zogenaamde wet Renault voorziet, zal de directie onmiddellijk de eerste fase van informatie en consultatie met ​ de sociale gesprekspartners opstarten met de daaruit voortvloeiende onderhandelingen en het eventueel ​ uitwerken van een sociaal plan.

Moeilijke marktomstandigheden dwingen actie af

In de vestiging van INEOS Phenol in Doel wordt cumeen omgezet in fenol, aceton en AMS, basischemicaliën die verwerkt worden in een zeer breed spectrum van toepassingen, met name in de automobiel-, bouw-, elektronica-, textiel en coating industrie. De fabriek is de grootste producent in haar soort met een productie van 680 000 ton op jaarbasis.

Sinds vorig jaar heeft de Europese markt van deze bulkchemicaliën zwaar te lijden gehad van een combinatie van ongunstige marktfactoren. De geopolitieke spanningen die aanleiding gaven tot een ongeziene stijging van de energieprijzen in Europa, een sterke inflatie en conjunctuurvertraging hebben zwaar ingehakt op de industriële vraag naar chemieproducten.

De eindgebruikers van fenol en aceton – klanten van INEOS – hebben hun productie substantieel teruggeschroefd; een aantal klanten van INEOS hebben hun activiteit definitief stopgezet. Dat vertaalt zich in een verminderde vraag naar nieuwe grondstof. Klanten worden ook geconfronteerd met verhoogde concurrentie en import van Aziatische spelers die zelf af te rekenen hebben met een zwakke binnenlandse vraag en andere afzetgebieden zoeken voor hun overtollige capaciteit.

De afgelopen twaalf maanden is de positie van Europa geëvolueerd van een netto-exporteerder van fenol- en acetonderivaten naar een netto-importeerder. Volgens analistenrapporten viel de benutte productiecapaciteit voor fenol en aceton in Europa in 2023 terug tot een niveau van gemiddeld 50% – deze bedroeg gemiddeld 80% in de periode voorafgaand aan de Europese gascrisis. Ook de productie van de fabriek in Doel werd voorlopig niet heropgestart na de onderhoudswerkzaamheden van vorig najaar. ​

Toekomstplan voor een meer wendbare organisatie

Om de concurrentiepositie van de site als grootste Europese producent veilig te stellen en haar zo te wapenen voor de toekomst, heeft de directie een plan uitgewerkt voor een kostenefficiëntere organisatie.

Hugo Piot, site manager van INEOS Phenol in Doel:

“Met dit voorgenomen toekomstplan reageren we op de moeilijke marktomstandigheden zodat we de concurrentiepositie van de site in Antwerpen ​ op de globale markt kunnen versterken. De aangepaste organisatiestructuur maakt ons meer wendbaar om een competitieve en kwalitatieve dienstverlening te kunnen blijven bieden aan onze klanten. We begrijpen dat de aankondiging van de reorganisatie hard aankomt bij de betrokken medewerkers en we zullen daarom alles in het werk stellen om het aantal naakte ontslagen te beperken. We zullen daartoe het sociaal overleg zo snel mogelijk opstarten.”

Over INEOS Phenol

INEOS Phenol in Doel behoort sinds 2001 tot de INEOS Groep en is de grootste fabriek ter wereld voor de productie van fenol. Er zijn 182 medewerkers tewerkgesteld met een productiecapaciteit van 680 000 ton op jaarbasis. In de vestiging wordt fenol, aceton en alpha-methylstyreen (AMS) geproduceerd, basischemicaliën die voor uiteenlopende industriële toepassingen worden ingezet.

Fenol wordt via het tussenproduct bisphenol A (BPA) voornamelijk verwerkt voor de productie van polycarbonaat, epoxyharsen, fenolformaldehydeharsen (PF-hars) en nylon. De automobiel- en bouwindustrie zijn de belangrijkste eindgebruikers ​ voor onder meer koplampen, bumpers, de behuizing van spiegels en airbags, veiligheidsglas, muurplaten en isolatiematerialen. De belangrijkste toepassing van aceton is plexiglas en oplosmiddel, dat gebruikt wordt voor onder meer medicijnen en lijmen. AMS wordt ingezet voor de productie van hittebestendig ABS met toepassing in de auto-industrie. Andere toepassingen zijn terug te vinden in textiel (fiets- en skikledij), inkten en verven, elektronica (schermen van smartphones en laptops) en de wieken van windmolens. Meer info: https://www.ineos.com/businesses/ineos-phenol/markets/

INEOS Phenol in Doel - luchtbeeld