INEOS schakelt wielerploeg TEAM INEOS in voor verdeling handontsmettingsmiddel aan Belgische zorginstellingen.

• Het handgel project opgestart door Sir Jim Ratcliffe, eigenaar en voorzitter van het chemische concern INEOS, krijgt de steun van wielerploeg TEAM INEOS, die vorig jaar de Tour de France won.
  • Servais Knaven, ploegleider bij TEAM INEOS en winnaar van de bekende wielerklassieker Parijs-Roubaix, ondersteunt de actie in België, waar hij woont.
  • Leveringen van handgel naar Belgische zorginstellingen zijn vandaag opgestart, onder meer in de regio’s Antwerpen en Namen. De handgel wordt geproduceerd in de nieuwe handgelfabriek in Etain, Noord-Frankrijk, die sinds eind vorige week operationeel is. Het is de vierde nieuwe Europese productielijn op rij, die door INEOS werd opgestart, om het tekort aan handgel in Europa op te vangen.
  • INEOS produceert nu bijna 300 verschillende producten die worden gebruikt in medicijnen, testkits, beademingstoestellen en beschermende kledij in de strijd tegen het Coronavirus.
Sir Jim Ratcliffe, oprichter en voorzitter van INEOS, verklaarde: "Het productierijp maken van het handreinigingsmiddel in slechts tien dagen was een enorme teaminspanning en Team INEOS, onder leiding van  Sir Dave Brailsford, heeft een grote bijdrage geleverd, samen met de rest van de INEOS-familie. We wisten dat er een enorm tekort was aan handgel in Europa en dat snelheid van cruciaal belang was. We geloven dat de handreinigers van INEOS een belangrijke rol zullen spelen in de strijd tegen het virus, en dat ze zullen helpen om het eerstelijns zorgpersoneel en kwetsbare mensen in het hele land te beschermen. We engageren ons om ook in België, waar de wieg  van INEOS staat en waar we belangrijke productievestigingen hebben, ons steentje bij te dragen in de strijd tegen Corona.”

INEOS, een van de toonaangevende chemische spelers in België, is vandaag de eerste leveringen van handgel aan zorginstellingen in België opgestart, met logistieke hulp van de medewerkers van wielerploeg TEAM INEOS.

Story image

Foto: Team INEOS levert de eerste lading handgel aan Woonzorgcentrum Gitschotelhof en Zorgbedrijf Antwerpen. CEO Johan De Muynck nam deze op dinsdag 21 april in ontvangst.

Alle INEOS' negen polymeer- en chemiedivisies leveren momenteel producten voor de medische en farmaceutische industrie en meerdere van hen worden nu gebruikt in de strijd voor de vaccins en behandelingen van het Coronavirus.

Het handgel project is een symbiose van de productie-knowhow en ondernemingszin van INEOS onder leiding van Sir Jim Ratcliffe en de logistieke ervaring van de wielerploeg  onder leiding van Sir Dave Brailsford, teamleider van Team INEOS.  Het  initiatief heeft het beste van INEOS en haar teams gebundeld in een race tegen de klok.

In amper  tien dagen tijd  is INEOS erin geslaagd om 'from scratch' handgelfabrieken te bouwen in Newton Aycliffe in het Verenigd Koninkrijk, Herne in Duitsland en vervolgens Lavéra en Etain in respectievelijk Zuid- en Noord-Frankrijk.

INEOS richt zich met haar productie in eerste instantie op de noden van de eerstelijnszorg, maar zal daarnaast ook handreinigers in zakformaat volumes ter beschikking stellen voor particulier gebruik. Deze handreinigingsmiddelen worden allemaal geproduceerd volgens de specificaties van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Sir Dave Brailsford, Teamleider van Team INEOS, verklaarde: "Overheden hebben de industrie om hulp gevraagd en INEOS was meteen bereid gevolg te geven aan deze oproep. Team INEOS is gewend om snel te handelen, maar een deadline van tien dagen blijft behoorlijk scherp  voor de bouw en logistiek van vier fabrieken. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en ik ben iedereen in de  INEOS-familie dankbaar voor hun pragmatische aanpak om deze klus te klaren".
"In standaard omstandigheden zijn het de sportsterren en de professionele artiesten waar iedereen naar komt kijken en waarvoor we supporteren. Vandaag zijn de rollen omgedraaid en zijn het de gezondheidswerkers die uitzonderlijke prestaties leveren: frontline medewerkers, ziekenhuispersoneel, verplegers in woonzorgcentra, thuiszorgwerkers geven nu het beste van zichzelf en wij zijn de toeschouwers die hen aanmoedigen. Ik stel een  mobilisatie vast van medewerkers uit de sportwereld om de zorgsector te ondersteunen. Ik ben blij dat Team INEOS iets kan betekenen in een periode waar het echt een verschil maakt."

INEOS produceert chemicaliën die verwerkt worden in antibiotica, paracetamol, ontstekingsremmers, antivirale middelen, aspirine en de reagens chemicaliën die gebruikt worden in testkits. Onze kunststoffen vind je terug in medische apparatuur, beademingstoestellen, steriele handschoenen en gelaatsschermen. Acetonitril van INEOS wordt gebruikt in belangrijke farmaceutische analyses bij de zoektocht naar een doeltreffend vaccin.

Sir Jim Ratcliffe, oprichter en voorzitter van INEOS voegt hieraan toe: "INEOS is een bedrijf met belangrijke middelen en productievaardigheden. Ons streefdoel is om een miljoen flessen handreiniger per maand te produceren vanuit elk van onze fabrieken in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Als we andere manieren kunnen vinden om te helpen in de strijd tegen Corona, zullen we ons onverminderd hiervoor inzetten.”
Story image

Foto: De handgel die geleverd werd aan Woonzorgcentrum Gitschotelhof te Anwerpen

INEOS is een van 's werelds grootste chemiebedrijven en de 50ste grootste onderneming ter wereld, met ongeveer 22.000 werknemers in 183 vestigingen in 26 landen. Het is een privaat bedrijf met een omzet  van 60 miljard USD en een EBITDA van 7 miljard USD (cijfers 2018). Naast haar activiteiten in de petrochemie baat het bedrijf ook olie- en gasvelden uit het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Noorwegen uit en is het een top 10-bedrijf en de grootste particuliere onderneming die in de Noordzee actief is.

INEOS is de grootste Europese producent van de twee belangrijkste grondstoffen voor ontsmettingsmiddelen - isopropylalcohol (IPA) en ethanol - en heeft intussen 4 fabrieken gebouwd die handreinigingsmiddelen  produceren. De flessen met antibacteriële handgel zullen gratis worden bedeeld aan zorginstellingen zoals ziekenhuizen en woonzorgcentra en in een volgende fase aan particulieren worden aangeboden. Het handreinigingsmiddel wordt geproduceerd volgens de specificaties van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Meer informatie:

Story image

Vanuit Zwijndrecht, waar INEOS haar eerste activiteiten opstartte in 1998, bouwde INEOS haar positie in België uit met 9 productievestigingen en R&D centra in Antwerpen, Jemeppe en Neder-Over-Heembeek. Vandaag telt INEOS er 2500 medewerkers.