INEOS sluit derde hernieuwbare energieovereenkomst op rij af in België

Contract met ENECO brengt afname Belgische offshore windenergie door INEOS op 205 MW, goed voor daling CO2-uitstoot met bijna 3 miljoen ton

• Stroomafnameovereenkomst Eneco met looptijd van 10 jaar
  • Grootste PPA-contract afgeleverd door Eneco in België ​
  • 65 Megawatt (250 GWh per jaar) groene stroom van SeaMade Wind Park, het grootste Belgische offshore windpark ​
  • De inzet van groene stroom maakt deel uit van de INEOS roadmap voor het terugdringen van de CO2 voetafdruk van zijn productievestigingen

INEOS heeft met duurzame energieproducent Eneco een stroomafnameovereenkomst gesloten voor offshore windenergie van het grootste Belgische offshore windpark Seamade in de Belgische Noordzee. De overeenkomst gaat in 2022 in en loopt over een periode van 10 jaar: INEOS neemt 65,5 Megawatt (250 GWh per jaar) off-shore windenergie af van Eneco. ​ ​

Met deze overeenkomst neemt INEOS 13,5 procent van de hernieuwbare stroom van SeaMade af. Daardoor vermindert de CO2-uitstoot van INEOS met 940.000 ton over de volledige looptijd van het contract, vergelijkbaar met het van de weg halen van 70.000 auto's op jaarbasis. Voor Eneco is dit de grootste stroomafnameovereenkomst (PPA) tot nog toe die het in België ondertekend heeft.

De hernieuwbare energie uit deze overeenkomst zal worden afgenomen door Belgische en Duitse vestigingen van INEOS Olefins & Polymers, INOVYN en Styrolution. ​

Dit is het derde contract voor windenergie op rij dat INEOS aangaat. De groene stroom dringt de CO2-voetafdruk van de productievestigingen verder terug, terwijl het bedrijf essentiële producten blijft leveren die mensen steeds meer nodig hebben in de medische sector, de voedingssector, het vervoer en de bouw. ​

In combinatie met eerder aangekondigde overeenkomsten, brengt het contract met Eneco het engagement van INEOS voor hernieuwbare windenergie van de Belgische offshore windmolenparken in totaal op 205 MW (750 GWh per jaar). De overstap naar groene stroom vermindert de koolstofvoetafdruk van de INEOS activiteiten met bijna 3 miljoen ton CO2 gedurende de looptijd van de drie contracten – vergelijkbaar met het van de weg halen van meer dan 230.000 auto's per jaar. ​ ​

David Thompson, CEO INEOS Trading, verklaarde: "Deze overeenkomst met Eneco is een belangrijke stap in het realiseren van onze duurzaamheidsdoelstellingen op lange termijn. ​ ​ In combinatie met onze vorige overeenkomsten weerspiegelt dit een aanzienlijke verbintenis over 3 verschillende Belgische offshore windparken en onderstreept het ons engagement om onze koolstofvoetafdruk te verkleinen.”
"Het ontwikkelen van duurzame energievoorziening samen met onze klanten is een centrale pijler in onze One Planet strategie om in 2035 een net zero bedrijf te worden", aldus Kees-Jan Rameau, Chief Strategic Growth Officer en lid van de Raad van Bestuur van Eneco. "INEOS wil ook bijdragen aan een net zero economie en onderneemt daarom concrete acties om zijn klimaat voetafdruk te verkleinen. Met onze samenwerking kunnen we bijdragen aan de omschakeling van INEOS-activiteiten op duurzame energiebronnen en tegelijkertijd de energietransitie versnellen."

Perscontacten

INEOS

Nathalie Meert (INEOS België)

+ 32 (0) 491 35 91 67