INEOS steunt Stichting Pelicano in haar strijd tegen kinderarmoede

COVID-19 heeft de zorg- en liefdadigheidssector in België erg getroffen. Om lokale organisaties in deze moeilijke periode te kunnen ondersteunen, heeft chemiebedrijf INEOS een ‘community fund’ opgericht. Daarmee doet INEOS ook een gift aan Stichting Pelicano. De stichting ondersteunt op duurzame wijze kinderen die in armoede moeten opgroeien. Nu kwetsbare gezinnen nog meer onder druk komen staan door de economische impact van de coronacrisis, is deze steun meer dan ooit nodig. Naast Stichting Pelicano steunt het INEOS Community Fund ook organisaties zoals Rode Kruis Vlaanderen, sociaal meldpunt Polderhart NV, Oikonde en andere.

INEOS doneert 10.000 euro aan Stichting Pelicano. Deze Belgische organisatie haalt al meer dan tien jaar kinderen en jongeren uit de armoede door hen via zorgpartners (scholen, OCMW, dienst Sociale Zaken) financieel te ondersteunen. Stichting Pelicano helpt deze kinderen op duurzame wijze: de kinderen krijgen materiële bijstand vanaf het moment dat ze Pelicanokind worden tot ze hun einddiploma halen De focus ligt op de pedagogische, medische en sociale basisbehoeften van het kind:  maaltijden, kleren, schoolgerei- en facturen, doktersbezoek, maar ook lidgeld voor de jeugdbeweging en sportclub of de deelname aan een zomerkamp.

Michel Leemans, directiesecretaris Stichting Pelicano: “Door de coronacrisis krijgen kinderen die moeten opgroeien in armoede het extra moeilijk. Pelicanokinderen krijgen op school bijvoorbeeld dagelijks een warme maaltijd die door ons betaald wordt via de schoolfactuur. Nu ze geen warme maaltijden meer op school aangeboden krijgen, proberen we via rechtstreekse steun aan de ouders hierin te voorzien. Bovendien heeft onze stichting veel meer aanvragen gekregen voor de aankoop van een laptop zodat deze kinderen ook thuis de lessen kunnen blijven volgen. Met de gift van 10.000 euro van het INEOS Community Fund kan onze stichting 8 kinderen een jaar lang permanent ondersteunen. Hiermee kunnen we tegemoetkomen aan de behoeften waar elk kind fundamenteel recht op heeft.”

INEOS Community Fund schenkt 145 000 EUR aan liefdadigheidsorganisaties actief in België

Het INEOS Community Fund werd in maart 2020 opgericht door INEOS-voorzitter Sir Jim Ratcliffe. De oprichting van het fonds volgt op het COVID-19 ‘Hands On’-initiatief van het bedrijf, waarbij in recordtijd nieuwe productielijnen werden opgezet om maandelijks miljoenen flessen handontsmettingsmiddel te produceren en te doneren aan ziekenhuizen en eerstelijnsgezondheidszorg. Het fonds stelde INEOS-vestigingen en haar medewerkers over de hele wereld in staat om liefdadigheidsinstellingen aan te brengen die momenteel extra steun kunnen gebruiken voor hun activiteiten ten gunste van lokale gemeenschappen die bijzonder getroffen zijn door COVID-19. In totaal werden 159 lokale initiatieven zo ondersteund voor een totaalbedrag van 1 miljoen GBP.