INEOS VOLTOOIT ACQUISITIE VAN BP’s AROMATICS & ACETYLS ACTIVITEITEN WERELDWIJD

In België breidt INEOS haar activiteiten uit in Geel

• De  acquisitie omvat 15 vestigingen wereldwijd (5 in Amerika, 2 in Europa en 8 in Azië), alsook 10 toonaangevende joint ventures.
  • INEOS neemt hiermee een aantal activiteiten van wereldklasse over en een ervaren team van medewerkers.
  • Sir Jim Ratcliffe, stichter en voorzitter van INEOS, verklaarde: We zijn verheugd om deze vooraanstaande activiteiten van BP over te nemen, waarmee we onze positie in de mondiale petrochemie  versterken en een goede basis creëren voor uitbreiding en integratie binnen onze bestaande activiteiten.
  • In België voegt INEOS de aromaten activiteit van BP Geel toe aan haar portfolio.

INEOS, een van de grootste productiebedrijven wereldwijd, heeft de aankoop gefinaliseerd van de mondiale Aromatics en Acetyls activiteiten van BP voor een bedrag van  5 miljard USD.

INEOS behoort vandaag reeds tot de top van de petrochemiebedrijven. Deze overname betekent een uitbreiding van zowel de portfolio als geografische aanwezigheid van de activiteiten van de groep.  De overgenomen bedrijfstakken zullen gerebranded worden als INEOS Acetyls and INEOS Aromatics.

INEOS Aromatics is een toonaangevende speler in PTA (gezuiverd tereftaalzuur) en PX (paraxyleen) technologie. Vanuit 6 vestigingen levert INEOS Aromatics oplossingen voor de polyesterindustrie waaronder polyestervezel voor textieltoepassingen, film- en vormgiettoepassingen en PET verpakkingen.

INEOS Acetyls produceert in 9 vestigingen azijnzuur en een reeks derivaten, met toepassingen in een breed gamma van sectoren, zoals voedingsmiddelen, farmaceutica, verf, kleefstoffen en verpakkingen.

Sir Jim Ratcliffe, stichter en voorzitter van INEOS, verklaarde: Ik ben verheugd dat we deze overname hebben kunnen voltooien. Het is een logische uitbreiding van onze huidige petrochemie-activiteiten  voor acetyl en een belangrijke toevoeging van aromatenactiviteiten ter ondersteuning van de polyesterindustrie wereldwijd.”

Met de overname van Innovene, de verzelfstandigde Olefins & Derivates divisie van BP, werden eind 2005 reeds 3 Belgische filialen van BP overgeheveld naar INEOS. Het betreft de polyethyleen- en polypropyleen activiteiten in Lillo, de polypropyleeninstallaties in Geel en de oligomers site in Feluy. Met deze acquisitie neemt INEOS nu ook de aromatenactiviteit van BP in Geel over. In deze vestiging zijn ca 400 medewerkers tewerkgesteld.

INEOS Styrolution is de entiteit die de BP activiteiten overneemt.

Meer info:

www.ineosaromaticsgeel.be

www.ineosacetyls.com

www.ineosaromatics.com

Vanuit Zwijndrecht, waar INEOS haar eerste activiteiten opstartte in 1998, bouwde INEOS haar positie in België uit met 11 productievestigingen en R&D centra in Antwerpen, Feluy, Jemeppe en Neder-Over-Heembeek. Vandaag telt INEOS er 3050 medewerkers.

Project ONE is een investering van INEOS in de Antwerpse chemiesector voor de bouw van een ethaankraker. De investering bedraagt meerdere miljarden en is daarmee het de grootste investering in de Europese chemie in meer dan 20 jaar. De installatie zal ethyleen produceren, een basisbouwsteen voor ontelbare essentiële chemische producten die deel uitmaken van het dagelijkse leven. Ethyleen wordt namelijk gebruikt voor toepassingen in diverse sectoren zoals de auto-, bouw-, energie- en medische sector. Denk bijvoorbeeld aan buizen voor het transport van drinkwater en gas, isolatiemateriaal, textiel, zonnepanelen, smeermiddelen en wieken van windmolens, maar ook steriele verpakkingen, MRI-scanners, recycleerbare verpakkingen en lichtgewicht onderdelen voor auto’s.

Project ONE zal de norm voor de chemiesector in Europa verleggen door de meest geavanceerde technieken in te zetten. De investering zal met name baanbrekend zijn op het vlak van energie-efficiëntie en een voetafdruk hebben die minder dan de helft bedraagt van bestaande gelijkaardige stoomkrakers in Europa.