INOVYN ontwikkelt samen met VT Group eerste met waterstof aangedreven binnenschip voor vloeibaar chemisch bulktransport in Europa

INOVYN kondigt vandaag een partnerschap aan met de Nederlandse VT Group (Verenigde Tankrederij) voor de bouw van Europa's eerste op waterstof aangedreven bulkschip voor vloeibare chemicaliën. Dit maakt deel uit van INOVYN's strategie om groene waterstof te ontwikkelen en stelselmatig meer traditionele energiebronnen, grondstoffen en brandstof te vervangen.

Het met waterstof aangedreven binnenschip zal essentiële grondstoffen voor INOVYN vervoeren tussen haar vestigingen in Antwerpen en Jemeppe. De koolstofarme waterstof die het binnenschip zal aandrijven, is een bijproduct van INOVYN's chemische productieactiviteiten.

VT Group zal een bestaand binnenschip uitrusten met waterstoftechnologie en daarbij de traditionele dieselmotor vervangen. Dit zal de jaarlijkse CO2-uitstoot met ongeveer 1.000 ton verminderen.

Wouter Bleukx, Hydrogen Business Manager bij INOVYN: "Met deze ontwikkeling maakt INOVYN de decarbonisatieagenda van INEOS verder waar, als onderdeel van het eerder aangekondigde investeringsprogramma van 2 miljard euro. Vervoer op waterstof zal een cruciale rol spelen in het Europees pad naar klimaatneutraliteit. INOVYN is daarbij de uitgelezen partner om emissies in de transportsector te verlagen. We zijn reeds een producent van koolstofarme waterstof en hebben een aanzienlijke vraag naar transport."

VT Group zal namens INOVYN eigenaar en exploitant zijn van het nieuwe binnenvaartschip.

Niels Groenewold, CEO van VT Group, licht toe: "Onze sterke relatie met INOVYN heeft ons altijd in staat gesteld om te innoveren. De mogelijkheid om bij te dragen aan een net zero operatie is erg waardevol voor ons en sluit naadloos aan bij de duurzaamheidsambities van ons bedrijf."

INOVYN is via moederbedrijf INEOS betrokken bij meerdere projecten in heel Europa om groene waterstof te ontwikkelen en bestaande, op koolstof gebaseerde, bronnen van energie, grondstoffen en brandstof te vervangen.

Niet enkel voor dit project, maar voor ook andere projecten die de rol van waterstof in de nieuwe groene economie versterken, zullen INOVYN en VT Group nauw samenwerken met zowel lokale als Europese overheden.

Over INOVYN

INOVYN, dat deel uitmaakt van INEOS, is Europa's grootste producent van vinylproducten en staat in de top drie wereldwijd. Met een jaaromzet van € 3,1 miljard heeft INOVYN circa 4.200 werknemers en chemische productie-, verkoop- en marketingactiviteiten in 8 landen in Europa.

INOVYN's portfolio bestaat uit een uitgebreid gamma van toonaangevende producten, verdeeld over General Purpose Vinyls; Specialty Vinyls; Organische chloorderivaten; Chloor-alkali; Waterstof en Vinyltechnologieën. Het jaarlijks commercieel productievolume van INOVYN bedraagt ongeveer 10 miljoen ton.

Vanuit Zwijndrecht, waar INEOS haar eerste activiteiten opstartte in 1998, bouwde INEOS haar positie in België uit met 11 productievestigingen en R&D centra in Antwerpen, Feluy, Jemeppe en Neder-Over-Heembeek. Vandaag telt INEOS er 3050 medewerkers.

Project ONE is een investering van INEOS in de Antwerpse chemiesector voor de bouw van een ethaankraker. De investering bedraagt ruim drie miljard euro en is daarmee de grootste investering in de Europese chemie in meer dan 20 jaar. De geavanceerde installatie zal ethyleen produceren, een van de wereldwijd meest gebruikte basischemicaliën en een essentiële bouwsteen voor uiteenlopende producten, die je terugvindt in medische toepassingen, textiel, behuizingen van computers en smartphones, huishoudtoestellen, verpakkingen om voedingsmiddelen langer te bewaren en cosmetica. Het wordt ook verwerkt in lichtgewicht onderdelen voor wagens en windturbines, isolatiemateriaal voor de bouwsector of buizen voor het transport van drinkwater.

Project ONE zal de norm voor de chemiesector in Europa aanscherpen door de best beschikbare technieken in te zetten. De investering zal met name baanbrekend zijn op het vlak van energie-efficiëntie en een koolstofvoetafdruk hebben die minder dan de helft bedraagt van de 10% beste stoomkrakers in Europa.

Er wordt gemikt op 2026 als startjaar voor de exploitatie aangezien de bouw circa 4 jaar in beslag zal nemen. De investering in Lillo zal 450 directe jobs creëren en duizenden indirecte jobs.