INOVYN stapt met demofabriek in het ambitieuze 'power-to-methanol' project van Antwerpen

• Methanol is een essentiële multifunctionele grondstof voor de chemische industrie, die ook kan ingezet worden als brandstof voor transporttoepassingen. Momenteel wordt methanol geproduceerd met behulp van fossiele grondstoffen, waarbij koolstofdioxide wordt uitgestoten.
  • Het 'power-to-methanol' project in Antwerpen zal methanol produceren uit afgevangen CO2 in combinatie met waterstof die wordt opgewekt uit hernieuwbare energie, een primeur voor België.
  • De geplande demonstratie-fabriek zal jaarlijks 8.000 ton duurzame methanol produceren en jaarlijks minstens 8.000 ton CO2-uitstoot besparen.

INOVYN heeft vandaag haar rol aangekondigd in een ambitieus 'power-to-methanol'-project dat is opgezet om de mogelijkheden voor duurzame methanolproductie in Antwerpen verder te onderzoeken.

Als onderdeel van een sterk consortium, bestaande uit toonaangevende industriële partners, de haven van Antwerpen en de Vlaamse Milieuholding, zal INOVYN bijdragen aan een gezamenlijke haalbaarheidsstudie voor de productie van methanol uit afgevangen koolstofdioxide en duurzaam gegenereerde waterstof.

Onder voorbehoud van het succes van de studie zal een demonstratie-fabriek van 8.000 ton duurzame methanol per jaar worden gebouwd op de chemische site van INOVYN in Lillo. ​ Dit is een primeur voor België, waarbij de geproduceerde methanol een deel van de lokale vraag naar methanol als basismolecule voor de chemie kan invullen.

De koolstofdioxide wordt opgevangen door middel van Carbon Capture & Utilisation (koolstofafvang en hergebruik), waarbij de CO2-uitstoot gedeeltelijk wordt gerecupereerd en vervolgens wordt gecombineerd met waterstof uit hernieuwbare energie. ​ Voor elke ton geproduceerde methanol wordt minstens één ton CO2-uitstoot vermeden.

Story image

Geir Tuft, CEO INOVYN: "Dit uitdagend project sluit perfect aan op onze duurzaamheidsstrategie, die onder meer voorziet in het inzetten op alternatieve energie en de duurzame, koolstofarme productie van chemicaliën. ​ In het bijzonder zal INOVYN haar expertise op het gebied van waterstofproductie en elektrolyse in het project inbrengen en heeft zij een geschikte locatie voor de voorgestelde demonstratie-installatie op onze site in Lillo geïdentificeerd.”

De andere partners in het consortium zijn ENGIE, Oiltanking, Indaver, Fluxys, de Vlaamse Milieuholding (VMH) en de Haven van Antwerpen.

In de toekomst kan er meer duurzame methanol worden geproduceerd voor een breder industrieel gebruik, onder meer als duurzame brandstof voor het ​ maritiem vervoer en het wegtransport.

Over INOVYN
​INOVYN maakt deel uit van de INEOS groep en werd opgericht op 1 juli 2015. Als vinylproducent behoort het bedrijf tot de top drie spelers wereldwijd. Met een omzet van meer dan € 3,5 miljard heeft INOVYN meer dan 4.300 medewerkers en productie-, verkoop- en marketingactiviteiten in tien landen in Europa. In België heeft Inovyn productievestigingen in Lillo en Zandvliet (Antwerpen) en Jemeppe (waar het ook over een geavanceerde O&O afdeling beschikt) en een verkoopkantoor in Evere.
​INOVYN's portfolio bestaat uit een uitgebreid assortiment toonaangevende producten, onderverdeeld in organische chloorderivaten; Chloor-Alkali producten; PVC voor algemeen gebruik; Speciale PVC producten; Zwavelchemicaliën; zout; en elektrochemische en vinyltechnologieën. De jaarlijkse productievolumes bedragen meer dan 40 miljoen ton.

Perscontacten:

Richard Longden